اصطلاحاتی که باید در مورد دستگاه کپی و پرینتر بدانیم

اکثر کسانی که قصد خرید پرینتر دارند باید اصطلاحاتی در مورد پرینتر بدانند اما بیشتر به موارد ظاهری دستگاه توجه می کنند.مواردی همچون ظاهر زیبا، قیمت ارزان، چندکاره بودن دستگاه و … .سازندگان نیز تبلیغات خود را بر روی این موارد متمرکز می کنند تا به گونه ای فروش بیشتری داشته باشند.اما باید دقت داشت که توجه به مشخصات فنی پرینترها از اهمیت بیشتری برخوردار است.

برای آن که بفهمیم چه دستگاهی برای استفاده ما مناسب است حتما باید اطلاعاتی در مورد کارکرد این دستگاه ها به دست آوریم.در این مقاله قصد داریم تا برخی از اصطلاحات فنی و تخصصی در مورد پرینترها را توضیح دهیم تا خریداران دچار اشتباه و سردرگمی در انتخاب و خرید پرینتر نشوند.

 

بازدهی تعداد صفحات چاپ شده (Page Yield)توسط پرینتر

بازدهی تعداد صفحه از مهم ترین مواردی است که پیش از خرید پرینتر جدید باید به آن توجه داشت.بازدهی تعداد صفحه به متوسط چاپ های یک کارتریج که توسط سازنده آن تعیین شده است گفته می شود.این عدد توسط سازنده پرینتر بر روی جعبه دستگاه درج می شود.میزان بازدهی صفحه تا حد بسیار زیادی به نوع کارتریج مورد استفاده بستگی دارد.

 

پرینترهایی با قیمت و ویژگی های مشابه نیز ممکن است بازدهی صفحه متفاوتی داشته باشند و قیمت کارتریج هایشان نیز با یکدیگر متفاوت باشد.بازدهی صفحه مبتنی بر استاندارد های ایزو (ISO) است که از استاندارد صفحه ای با 5% چاپ شده استفاده می کند.

 

هزینه کلی جوهر و تونر پرینتر

چرا توجه کردن به میزان بازدهی صفحه پرینتر مهم است؟چرا که از آن می توان مقدار هزینه ی کلی جوهر پرینتری را که بطور منظم به کار گرفته می شود بدست آورد.استفاده از جوهرهای با کیفیت در پرینتر توسط سازنده باعث می شود تا سوددهی آن برای تولید کنندگان کاهش یابد.بنابریان سازندگان پرینتر برای شروع از کارتریج های ارزان قیمت استفاده می کنند و کارتریج های با کیفیت و مرغوب خود را به صورت جدا به فروش می رسانند.

 

چرخه کار

چرخه کار به تعداد صفحاتی گفته می شود که یک پرینتر می تواند در یک ماه بدون مشکل چاپ کند.کسب و کارها از میزان چرخه کار به عنوان روشی برای پیگیری کارایی و یک معیار اندازه گیری برای زمانی که یک بخش از مجموعه به خوبی کار نمی کند استفاده می کنند.قطعات قابل تعویض مانند درام یا قطعات فیزیکی مونتاژی ممکن است.در طول زمان کارایی خود را از دست بدهند و نگهداری از آن ها بسیار هزینه بر است.

 

نگه داشتن زبانه ها در سایش ها و پارگی ها باعث می شود تا پرینتر برای مدت طولانی نرم تر کار کند و از کارکرد مناسب آن اطمینان بیشتری حاصل شود.کاربرانی که به طور مداوم از دستگاه تعداد بالایی پرینت می گیرند باید به حجم ماهانه پرینتر توجه داشته باشند.

همچنین پیش از خرید پرینتر باید به نیاز خود از تعداد چاپ در ماه دقت کنند که بیشتر از ظرفیت دستگاه پرینتر مورد نظرشان نباشد.برای مثال اگر نیاز شما 5000 پرینت در ماه است نباید پرینتری بخرید که تنها قابلیت 1000 چاپ در ماه را دارد.مطالعه مشخصات فنی و عددی دستگاه ها باعث می شود تا با توجه به نیازتان دستگاه مورد نظر را خریداری کنید.اگر روزانه تعداد صفحات کمی پرینت می کنید نباید میزان چاپ ماهیانه دستگاه باعث نگرانی شما باشد و تنها باید به بازدهی کارتریج جوهر آن توجه کنید.

 

سرعت چاپ پرینتر

برای بیان سرعت پرینتر، سازندگان آن از عبارت PPM سرعت پرینتر یا تعداد صفحات در دقیقه (Pages per minute) استفاده می کنند.

کیفیت یک پرینتر تا حد زیادی به سرعت چاپ و خروج صفحات چاپ شده از دستگاه بستگی دارد.برای مثال چاپ در حالت پیش نویس ممکن است سریع تر باشد اما نتیجه نهایی به خوبی چاپ در مد بهینه نخواهد بود.پرینترهای لیزری از سرعت بیشتری نسبت به پرینترهای جوهرافشان برخوردارند و برای کسب و کارهایی مناسب هستند که نیاز به سرعت چاپ بالا دارند. برای مثال دفاتر فنی که باید صفحات چاپ شده را به دست مشتری خود برسانند.

و در آخر

هرچه اطلاعات و دانش ما نسبت به یک محصول بیشتر باشد قطعا انتخاب بهتری نیز خواهیم داشت.پرینترها نیز از این قاعده مستثنی نیستند و با کسب اطلاعات فنی نسبت به مشخصات دستگاه ها می توان پرینتری مطابق با نیازهای خود تهیه کرد.