کارتریج چیست؟

از جمله مهم ترین قطعات هر پرینتر یا دستگاه چاپگر، کارتریج پرینتر می باشد. این بدان معناست که در صورت هرگونه مشکل در این قطعه عملا دستگاه بدون کاربرد خواهد بود. نکته ای که در ارتباط با کارتریج پرینتر ها باید در نظر گرفت این است که کارتریج یک قطعه مصرفی بوده و پس از مدتی نیاز به شارژ و یا تعویض دارد. امروزه در اکثر پرینتر های جدید همچون پرینتر زیراکس با وجود صفحه نمایش و انجام اتوماتیک خطا یابی می توان از زمان اتمام جوهر کارتریج مطلع و نسبت به تعویض آن اقدام کرد.

تمامی چاپگر های لیزری و جوهر افشان امروزی دارای قطعه ای به نام کارتریج می باشند. این وسیله قابل تعویض نقش انتقال جوهر به دستگاه برای چاپ را دارد. در صورتی که چاپگر صفحات مورد نیاز شما را به شکل کم رنگ چاپ می کند و یا به صورت کامل صفحه سفید باقی می ماند، یکی از دلایل آن اتمام جوهر کارتریج می باشد.


 

در دستگاه های تک رنگ همچون پرینتر ایستاده سیاه و سفید تنها جوهر یا تونر سیاه در کارتریج وجود دارد اما در دستگاه هایی مانند پرینتر ایستاده رنگی از رنگ های اصلی استفاده می شود که با ترکیب هریک از این رنگ ها می توان میلیون ها رنگ به وجود آورد.


 

با توجه به اینکه امروزه در بیشتر دستگا ه های چاپگر از فناوری لیزری جهت چاپ به جای فناوری جوهر افشان استفاده می شود، رنگ جوهر داخل کارتریج ها به صورت پودری می باشد که به آن تونر می گویند. دقت چاپ در پرینتر های لیزری بسیار بالاتر از پرینتر های جوهر افشان است اما این نوع پرینتر ها هم پس از مدتی با اتمام جوهر کارتریج مواجه می شوند که می بایست در این زمان اقدام به شارژ یا تعویض آن نمود.

 

شارژ کارتریج به چه معناست؟

اصلی ترین وظایف کارتریج در هر مدل از پرینتر ها با هر برند، انتقال جوهر و پاشیدن آن بر روی کاغذ است. پس می توان گفت این قطعه جز ضروری ترین قطعات پرینتر ها محسوب می شود. در نتیجه اگر از هر پرینتر با هر برندی و در هر مدلی همچون پرینتر رومیزی چند کاره، پرینتر ایستاده رنگی، دستگاه چاپ دیجیتال و... استفاده می کنید، می بایست نسبت به سلامت و شارژ کارتریج اقدام نمایید.

 

چرخه ماهیانه انجام به کار در هر پرینتر متفاوت است و یکی از دلایل این موضوع، تفاوت در نوع کارتریج آن می باشد. شارژ کارتریج می بایست توسط تکنسین های آشنا به خدمات تعمیر پرینر انجام گیرد و هر کارتریج توانایی شارژ محدودی دارد.

 

بهترین زمان برای شارژ کارتریج

همانطور که گفتیم امروزه در تمامی پرینتر ها از جمله پرینتر Xerox شاهد مانیتور یا صفحه نمایش هایی هستیم که تمامی خطاهای ممکن در پرینتر را به کاربر نمایش می دهند. بنابراین هنگام مشاهده چنین پیغامی زمان شارژ کارتریج فرا رسیده است. در پرینترهای قدیمی نیز هنگامی که رنگ چاپ کم رنگ باشد این احتمال وجود دارد که نیاز به شارژ تونر یا جوهر کارتریج فرا رسیده است. به طور کلی در صورت استفاده معمولی از دستگاه جوهر کارتریج ها تا 6 ماه طول عمر دارند. بنابراین در صورت عدم استفاده از پرینتر هم می بایست حداقل سالی یک بار طی فاصله زمانی 6 ماهه نسبت به شارژ کارتریج پرینر خود اقدام نمایید.


 

تعداد دفعات شارژ کارتریج پرینتر ها چقدر است؟

چنانچه از کارتریج اصل برند پرینتر بخواهیم استفاده نماییم، شارژ آن ها بین 3 تا 5 بار بر اساس نوع و برند پرینتر امکان پذیر می باشد. اما بسیاری از افراد با توجه به قیمت بالای کارتریج اصلی برند همچون پرینتر زیراکس، به دنبال کارتریج های طرح اصل آن هستند و آن ها را برای پرینتر خود خریداری می کنند. این نوع از کارتریج ها طول عمر به نسبت کمتری داشته و تعداد دفعات کمتری می توان مجددا اقدام به شارژ آن ها نمود.

در کنار این موضوعات با باز کردن کارتریج توسط تکنسین ممکن است برخی از قطعات کارتریج شما هم دچار مشکل باشد که نیاز به تعمیر دارند و این موضوع هم می تواند در هزینه شارژ کارتریج تاثیر داشته باشد.

همانطور که می‌دانید شارژ کارتریج پیشنهاد نمی‌شود و بهتر است یک کاتریج جدید بخرید.

در صورتی‌که قصد شارژ کارتریج را دارید، باید مهارت و تخصص لازم را در این زمینه داشته‌باشید. چون در صورت شارژ نادرست کارتریج، نه تنها کیفیت چاپ آن پایین می‌آید؛ بلکه، عمر پرینتر هم کم خواهد شد.

 

به طور کلی همانطور که قبلا هم گفته شد توجه به وضعیت کارتریج در افزایش طول عمر چاپگرها بسیار تأثیرگذار است. هر زمان که دستگاه هشدار اتمام جوهر را می‌دهد، بهتر است، سریع آن را تعویض کنید، حتی اگر در وضعیت چاپ دستگاه اختلالی ایجاد نشده‌باشد.